Monday, June 15, 2009

TIPS UNTUK TUKAR HEADER DAN WIDTH BLOG


Bismillahirrahmaanirrahiim...


Selamat bertemu kembali.. Erm hari ni aku play around dengan blog aku untuk renovate ape yang patut.. So aku dengan tak sengaja terjumpe plak dengan cara nak customize header dan width blog.. erm so sesape yang rajen, silalah cube!

Pertama, jom kita tengok macam mana nak besarkan width untuk blog korang...

Tak cukup ruang untuk mencurahkan nukilan? hmm sebenarnye width blog kite boleh diubah dengan beberapa step yang mudah tapi memerlukan kerajinan yang tinggi..

Biasanya, Minima template yang ade dalam blog memiliki width maximum sebesar 660 px (pixels) lebar. Bile dibahagikan : 410 px akan diguna untuk posts korang manakala 220 px dikhaskan untuk sidebar serta 10 px lagi untuk padding.

Kemungkinan, saiz paling sesuai untuk korang lebarkan adalah 790 px. Bahagikan : 550 px untuk posts, 220 px untuk sidebar dan 10 px untuk padding.

Jadi macam mana nak set nombor-nombor tu?

1. Masuk ke bahagian layout kemudian pilih Edit HTML. Klik Download Full Template di bahagian atas kotak Edit Template untuk back up template korang in-case ade error nanti..





2. Tekan Ctrl F, taip Outer-Wrapper dan enter. Tukar 660 px kepada 790 px. Tukar 'main-wrapper' daripada 410 px kepada 510 px. 'Sidebar Wrapper' dan 'padding' boleh dibiarkan dalam saiz asal (220 px dan 10 px).

Kemudian scroll dan cari Header di bahagian atas element yang anda tukar tadi. Lakukan perkara yang sama di sini dengan menukar 660 px width kepada 790 px. Save Template bile da siap tukar nilai tadi.. Pastu klik view blog untuk lihat perubahan yang korang dah buat..

Bila dah tukar width, baru boleh tukar header blog korang.. jom tengok camne nak tukar header plak!

1. Firstly korang kene ade imej yang korang paling suke yang korang nal letak kat header. Pastu, untuk hasil yang kemas dan cantik serta simetri korang kene pastikan dimension imej tu adelah 780 px untuk width dan maksimum 200 px untuk height. Yang pastinya, width die MESTI 780 px. Untuk height, boleh diabaikan saiz die sebab die tak kacau dengan width yang kite dah set kat atas tadi...

2. Masuk balik ke bahagian Edit HTML seperti yang kite dah buat tadi. Tekan Ctrl F, taip header-wrapper dan enter. Kat sini korang kene tukar width die kepade 790 px. Kemudian Save Template..


3. Masuk ke bahagian Page Elements. Kat bahagian atas Blog Posts korang akan nampak Header. Klik edit kat situ..




4. Satu pop-up akan muncul dan ikut step dalam gambar kat bawah ni untuk step seterusnya..





 3. Selepas save, pop-up di atas akan auto-close dan korang boleh view blog untuk tengok perubahannya.. Ini header untuk blog aku..
 










Dah pun siap... Haaa... senang je kan... hmm cubelah kalau rajin...

pssssst: kalo nak lagi lebar, play around je dengan number kat atas tuh-I mean main wrapper.. sidebar wrapper and padding better leave it the way it is okeh..

1 comment:

  1. thanks,naik sakit bijik mata nak cari header punya width pasal terlupa nak backup,seb bek ade tutorial :)

    ReplyDelete